onsdag den 25. januar 2012

Glad i låget !!

Jeg er SÅ glad idag !!!

ENDELIG - efter 11 mndrs skriven frem og tilbage, studier af sociallovgivningen og konsultationer af diverse rådgivere fra dansk blindesamfund, er det lykkedes mig at få bevilget et beløb til dækning af mine merudgifter !!!!! (Medicin, transport o.l)

Man skal nok have været i situationen, for helt at kunne sætte sig ind i, hvor udmattende og op-ad-bakke det er, at få godkendt noget som helst, i vores kriseramte samfund. Også selv om der er hjemmel for det i lovgivningen. ( Og det er der altså , når man er 95 % blind, gangbesværet  rollatorbruger med en gangafstand på 50 m !)
Det kræver både udholdenhed og et godt helbred. Og ikke mindst et selvværd, der kan bære  den utrolige stigmatisering, der hele tiden nedgør den enkelte borger.

I mange kommuner ligger der et uofficielt notat om, at ALLE ansøgninger skal afslås  ved første henvendelse. Så er det nemlig kun dem, der har viden og overskud til at anke, der kommer igen.
Det gør mig simpelthen så vred. Hvad med de ældre eller syge borgere, der ikke har kræfterne til det?

Flere gange i denne sagsbehandling har jeg spekuleret på, hvor mange år det mon tager, før de syge eller ældre borger får tilsendt dette diskrete kommunale tilbud:

Er du en borger, der tager plads eller penge fra os andre ?
Kan du ikke længere leve med at være til bevær ? 
Gør noget ved det nu !!
Få en sprøjte eller en  kugle for panden - kun 215 kr ( begravelsesomkostninger ikke inkluderet).

 Ansøgning i 4 eksemplarer samt årsopgørelse for  seneste 3 år vedlægges..

Nej - så sjovt var det vist heller ikke.....

Jeg må lige minde mig selv om, at det rent faktisk lykkedes... og jeg ER glad......  og sender en varm tanke til alle Jer skatteydere derude, der på den måde, er med til at holde mig i live med medicin !!

Inderligt tak !






1 kommentar:

  1. Velbekomme! - jeg gør det med glæde.

    Kærlig hilsen fra en skatteborger.

    SvarSlet